woensdag 1 juni 2016

Kleuren met kids

Kleuren: welk kind is er niet dol op? Het is vaak een van de eerste knutselactiviteiten die met kinderen wordt gedaan. Ook Thijs begon al vrij vroeg met kleuren: allerlei strepen en krassen werden er op een simpel A4-velletje gezet.

Van het kinderdagverblijf kwamen er ook mooie kleurplaten mee naar huis met dezelfde strepen en krassen: erg leuk om te zien. Op dat moment ben ik ook wat kleurboekjes voor Thijs aan gaan schaffen. Hoewel er op de meeste kleurboeken staat dat het vanaf een jaar of drie is, kunnen ze hier toch al veel lol aan beleven. Ik kocht bijvoorbeeld een simpel exemplaar bij de Action met allerlei basiswoorden die ingekleurd konden worden. Het leuke van dit soort kleurboeken is ook dat ze er voorwerpen in kunnen herkennen. In dit kleurboek stond bijvoorbeeld een robot en die werd altijd even opgezocht.

Niet zoveel later zag ik het inkleuren van een kleurplaat langzaam veranderen. Van allerlei krassen over het gehele vel ging het naar krassen op het poppetjes of het voorwerp zelf. Leuk om te zien!

Inmiddels beleeft Thijs ontzettend veel plezier aan het samen kleuren: afgelopen weekend heb ik voor mijn gevoel alleen maar samen met hem aan tafel gezeten. Hij vindt het erg leuk om dingen te bedenken die ik dan mag kleuren. Vaak begint hij met verschillende fruitsoorten en die moet ik dan van allerlei details voorzien (steeltje en blaadje bij de appel of een peer die blij kijkt). Uitdagend voor mij en voor mijn kleine man.

En wat met kleurpotloden kan, kan natuurlijk ook met verf en met stiften.
En zo blijven we dus lekker een beetje bezig ;)









Geen opmerkingen:

Een reactie posten