woensdag 3 augustus 2016

Monsterlijke stenen

Woensdagavond en tijd voor een nieuwe DIY voor kids :) Deze week een knutselidee voor de iets oudere kindjes.

Wat de laatste tijd veel gedaan wordt, is het beschilderen van stenen. Tijdens onze vakantie in de Drome in Frankrijk waren er bij de beekjes meer dan genoeg van dit soort beschilderbare stenen te vinden. Alleen op dat moment zag ik het nut er nog niet van in om ze mee te nemen. Toen ik uiteindelijk hier stenen wilde gaan beschilderen, moest ik nog even terugdenken aan dat Franse beekje en vroeg ik me af waar ik hier van die mooie grote en gladde stenen zou kunnen krijgen.

Gelukkig ben ik niet voor een gat te vangen en maakte ik van zelfhardende klei alsnog een aantal mooie exemplaren. Deze 'stenen' beschilderde ik tweemaal met acrylverf. Toen de verf goed gedroogd was, maakte ik er met decomarkers van Edding nog mondjes op zodat het monstertjes werden (heel veel inspiratie hiervoor kun je op Pinterest vinden). Daarna nog een laagje glanzende vernis erover en natuurlijk wat wiebeloogjes om het af te maken. Leuk is dat je bij monsters dus ook gerust een oogje kan plakken, of juist drie!

Het was wel eventjes een paar avonden werk (vooral omdat de klei en de lagen verf tussendoor wel even moeten drogen), maar ik ben erg te spreken over het resultaat. Met wat jongere kinderen kun je er natuurlijk voor kiezen om ze zelf te laten verven en wat meer van de 'steenlook' over te laten. Ik vind dat je met wiebeloogjes al heel snel een 'monsterlijk leuk' resultaat krijgt ;) Van Thijs kreeg ik in ieder geval een mooi compliment: 'O, mooi mama, knap!'


Benodigdheden
* Stenen of zelfhardende klei (ik gebruikte lichtgewicht hobbyklei van Pipoos)
* Acrylverf (ik gebruikte Hobbylack van Pipoos)
* Edding 4000 Decomarker in wit en zwart
* Wiebeloogjes in diverse maten
* Goede hobbylijm (ik gebruikte Quickglue van Pipoos)
* Glanzende vernis (ik gebruikte Van Eyk vernis glanzend van Action)

 De monsterlijke stenen toen ze af waren.

De monsterlijke stenen tijdens hun eerste acrylverflaagje




1 opmerking:

  1. Thijs heeft het goed gezien!:( Ze zijn hartstikke mooi! Leuk idee! Groetjes Maja.

    BeantwoordenVerwijderen